A Catalunya tenim un model educatiu dualitzat i segmentat entre centres públics i privats concertats que comporta més i majors diferenciacions i discriminacions entre l’alumnat escolaritzat, segons la seva situació social, econòmica, cultural i de necessitats educatives.
El Pacte Nacional per l’Educació va significar trobar el consens entre els diversos agents de la comunitat educativa per trencar amb aquest model educatiu segmentat, amb la definició d’un únic servei públic educatiu format per tots els centres sostinguts amb fons públics (públics i privats concertats) amb els mateixos deures i obligacions per tal de garantir la cohesió social i l’equitat, la igualtat d’oportunitats de l’alumnat de les dues xarxes educatives i la qualitat educativa.
LA PROPOSTA DE LA CONSELLERIA NO RECULL ELS PRINCIPIS DE GRATUÏTAT DE L’ENSENYAMENT OBLIGATORI I OBRE LA PORTA A LA GESTIÓ PRIVADA DE CENTRES PÚBLICS.
El document de bases de la Llei d’Educació de Catalunya no desenvolupa els aspectes centrals del Pacte Nacional per l’Educació i, en alguns aspectes, el contradiu. El Departament d’Educació proposa una llei que només fa propostes sobre la gestió de centres públics, renuncia al control, l’ordenació i la planificació sobre l’escola privada concertada i no planteja canvis en l’administració educativa per acabar amb un model rígid i centralitzat. El document de bases de la conselleria:
1. S’oblida de l’objectiu d’un únic Servei públic educatiu i posa les bases per consolidar un sistema educatiu dualitzat, entre centres públics i concertats, que mantindrà la segmentació de l’alumnat i la seva selecció per part dels titulars dels centres privats concertats.
2. No planteja cap mesura per avançar en la garantia de la gratuïtat de l’ensenyament obligatori i, en canvi, consolida el copagament per part de les famílies dels centres concertats i obre les portes a la gestió privada de centres públics.
3. Pretén que la necessitat de més places fruit de l’increment dels alumnes en els propers anys (especialment en secundaria) no sigui coberta per l’ensenyament públic si no amb més places cobertes per l’ensenyament privat concertat.
4. Oblida totalment la generalització de la cobertura de centres per l’etapa no obligatòria de 0-3 anys.
5. No inclou ni un sol dels compromisos referits a l’increment de recursos que garanteixen la gratuïtat real per les famílies. I ignora tots els compromisos referits a la dignificació de les activitats socioeducatives que es realitzen als centres
6. No inclou ni una sola previsió referida a la igualtat laboral i professional dels professionals del servei públic educatiu i en concret els dels centres concertats.
7. Finalment no hi ha cap compromís de finançament ni d’increment de la inversió fins el 6% del PIB tal i com contempla el Pacte Nacional per l’educació.
No comments:
Post a Comment